Ένα από τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει η έρευνα είναι, πως δεν αποκλείεται μέσα στα επόμενα χρόνια να υπάρξει μείωση στην αγορά εμπορευματικών μεταφορών με συνέπεια περιορισμένες ευκαιρίες απασχόλησης στα καινούρια πλοία LNG, παρά τις θετικές βραχυπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου που αντανακλούν οι τιμές των ναύλων και οι αυξημένοι ρυθμοί παραγγελιών. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη έρχεται σε αντίθεση με εκείνες άλλων ενεργειακών οργανισμών πως η χρήση του αερίου LNG θα γνωρίσει ακόμη μεγαλύτερη άνθηση στο μέλλον λόγω της αυξημένης ζήτησης των ασιατικών κυρίως χωρών, οι οποίες θα χρειαστούν επιπλέον 8 εκατ. τόνους αερίου για να καλύψουν το ενεργειακό τους ισοζύγιο και αυτό δημιουργεί και αυξημένες ανάγκες για την ύπαρξη θαλάσσιων «οχημάτων» που θα αναλάβουν τον εφοδιασμό τους. Αναλυτής της «Wood Mackenzie» τονίζει πως υπάρχουν παραγγελίες 45 πλοίων LNG μέσα στο 2011 σε σύγκριση με μόλις πέντε το 2010 και αυτές πραγματοποιήθηκαν με βάση τα σημερινά δεδομένα. «Για τα πλοία που παραγγέλθηκαν τώρα και τα οποία θα παραδοθούν το 2014- 2015, δεν εγγυάται κανείς πως θα ναυλωθούν για τον εφοδιασμό των χωρών ή των εταιρειών που έχουν ανάγκη από το αέριο ή δεν θα προτιμηθεί να «χτίσουν» δικά τους πλοία για τον σκοπό αυτό» αναφέρει χαρακτηριστικά στο report του. Αυτή την στιγμή οι τιμές των ναύλων στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου ανέρχονται στα 100.000 δολάρια την ημέρα, τιμή τριπλάσια σε σύγκριση με εκείνη το καλοκαίρι του 2010, που ήταν λίγο κάτω από τα 30.000 δολ. ημερησίως. Πιθανές αιτίες είναι η μείωση των παραδόσεων των καινούριων «σκαριών», η αυξανόμενη ζήτηση για καύσιμο LNG μετά το πυρηνικό ατύχημα στην Φουκουσίμα, η μετατροπή ορισμένων LNG πλοίων για να χρησιμεύσουν ως σταθμοί ροής αερίου κ.α. Σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο οι ρυθμοί των μεταφορών μπορεί να αυξηθούν σημαντικά, καθώς οι ασιατικές αγορές λόγω έλλειψης καυσίμων θα χρειαστούν περισσότερο LNG από τα πλοία μεγάλων αποστάσεων του Ατλαντικού, έτσι τα καινούρια πλοία που είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν το αργότερο μέχρι το 2013 θα επωφεληθούν. Από εκεί και πέρα ωστόσο δεν υπάρχουν εχέγγυα για τα επόμενα χρόνια. «Μια αναμενόμενη πτώση στο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου μεγάλων αποστάσεων και μια πιθανή προτίμηση ναυπήγησης ιδιόκτητων πλοίων για τον σκοπό αυτό «δείχνουν» πως αν το κύμα παραγγελιών πλοίων LNG συνεχιστεί, τότε οι πλοιοκτήτες ρισκάρουν να μην μπορέσουν να τα ναυλώσουν, όταν τους παραδοθούν», όπως υποστηρίζουν κάποιοι αναλυτές. Οι ελληνικές επενδύσεις
Τις ευκαιρίες από την «διεθνή επανάσταση» του φυσικού αερίου έσπευσαν από τους πρώτους να αξιοποιήσουν οι Έλληνες εφοπλιστές, με τις νέες παραγγελίες πλοίων να έχουν αυξηθεί κατακόρυφα στα νοτιοκορεάτικα και ιαπωνικά ναυπηγεία, επενδύοντας περίπου 4,5 δισ. δολάρια για τον σκοπό αυτό, ενώ «χτυπούν» διεθνείς διαγωνισμούς για να εξασφαλίσουν μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα. Η Maran Gas του Γιάννη Αγγελικούση θα ξοδέψει 1,5 δισ. δολ. στα ναυπηγεία της Daewoo και της Hyundai για την κατασκευή οκτώ πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου. Ήδη μάλιστα διαθέτει 9 γιγάντια LNG των 150.000 cbm και 4 των 85.000 cbm, ενώ οι συνεργάτες του έχουν επιδοθεί σε ένα «κυνήγι» ναυλωτών. Η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου πριν από δύο μήνες περίπου ανακοίνωσε την συμφωνία που υπέγραψε, επίσης, με τα ναυπηγεία της Hyundai για την ναυπήγηση τριών πλοίων LNG Carriers έναντι 900 εκατ. δολαρίων. Η Dynagas, η οποία «χτυπά» σημαντικές συμφωνίες του ρωσικού κολοσσού φυσικού αερίου, Gazprom, αποδεικνύει πως διαθέτει σημαντικά κεφάλαια για την ενίσχυση του στόλου της και με νέα πλοία. Περισσότερα από 500 εκατ. δολ. έχει επενδύσει σε τέτοια πλοία και η εισηγμένη στη Wall Street, Stealthgas του Χάρη Βαφειά. Η Stealthgas είναι εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και έχει περισσότερα από 40 πλοία. Το στοίχημά της είναι η εξασφάλιση συμφωνιών για μεταφορά αερίου από την Αρκτική, όπου και βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα κοιτάσματα. Δύο ακόμη LNG των 150.000 cum ναυπηγεί η Gaslog του Πήτερ Λιβανού. Σύμφωνα με τους Clarksons οι υπογραφές με την Samsung έπεσαν τον περασμένο Απρίλη, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως μέσα στο 2010 παρέλαβε δύο ακόμη από τα ίδια ναυπηγεία, τα Gaslog Savanah και Gaslog Singapore. Μάλιστα, για τα δύο νέα σκαριά, λέγεται στη ναυτιλιακή αγορά πως βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για τη ναύλωσή τους, είτε στην Chevron ή στη Shell. Δυναμικά κινείται τέλος στην ναυτιλιακή αγορά των LNG και η Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου.
ΠΗΓΗ : DealNews